Pakar Makanan Chef Ismail Ahmad dan Chef Wan Pertahankan Popiah


Yes.. bagus chef kita da bersuara.. pasal popia pun Indonesia nak ambil.. Tahniah bro ~!!!
Popia paling senang nak jumpa di Malaysia. Indonesia ada??





Pakar makanan tempatan telah mempertahankan popiah sebagai makanan istimewa kebangsaan selepas kumpulan Indonesia mendakwa bahawa ia berasal dari Jawa Tengah.

Datuk Chef Ismail Ahmad berkata popiah berbeza daripada lumpia, seperti yang dikenali oleh Indonesia, dan kita semua tahu popiah makanan istimewa Malaysia dan terkenal dengan penduduk tempatan dan pelancong.

Jika anda pergi ke Jakarta, anda tidak dapat mencari popiah sana. Manakala popiah adalah mudah didapati di mana-mana di Malaysia.

Secara umumnya, Lumpia merujuk kepada spring rolls di Cina, dan berasal dari perkataan Hokkien, lunpia. Dipercayai banyak berasal dari wilayah Fujian di China, dan didapati secara meluas di Asia Timur dan Asia Tenggara.

Chef Ismail berkata kekeliruan yang mungkin berpunca daripada fakta bahawa banyak jenis makanan - pada asalnya dibawa oleh Indo-Cina apabila mereka datang berdagang di Melaka abad yang lalu - telah diadaptasikan ke dalam budaya tempatan.

Chef selebriti, Datuk Redzuawan Ismail, yang lebih dikenali sebagai Chef Wan, berkata mana-mana negara tidak harus menuntut sebagai hak milik masing-masing mempunyai cara yang berbeza untuk menyediakan hidangan.



“Susah apabila manusia berfikiran cetek dan pendek akal mereka. Dah la kebanyakan mereka itu keluar negara sendiri pun tak pernah dan melihat popia atau Spring Roll need di serata dunia orang dan reka berzaman zaman lagi menguna pelbagai nama. From negara China tu Filipina yg mereka panggil Lumpia sehingga la ke Mexico yg diberi nama Chimicanga dan mcm2 lagi la.

“The idea is always the same.Food that is wrap and roll lalu di goreng. Even di Thailand pun mau pun Vietnam have their own version of Spring roll..tak pulak mereka2 itu meyalak ke negara Asing seperti apa yg Indonesia is doing. Sungguh memalu kan.

“Tak ada issue lain ke nak cari pasal? Dah la dunia di luar itu kecoh orang bergaduh pasal all kind of issue ini kita Allah turun kan makanan enak2 supaya kita menjamu serta bergembira dan bersahabat dan bukan suruh berperang. Islam ke orang2 mcm tu?”

"Malaysia tidak memiliki Lumpia itu. Kami memanggilnya sebagai makanan istimewa kebangsaan kerana cara ia disediakan, dan bagaimana ia memenuhi selera tempatan, "Indonesia harus faham bahawa popiah mereka dan popiah kami adalah berbeza. "katanya ketika dihubungi.

Protes yang dianjurkan oleh Forum Masyarakat Peduli Budaya Indonesia (FormasBudi) itu bertujuan untuk mendesak Malaysia agar tidak membuat tuntutan mengenai kulit popiah atau ‘lumpia’ yang dikatakan merupakan warisan asli Indonesia.

Sementara itu, Duta Besar Indonesia ke Malaysia Herman Prayitno berkata Malaysia perlu bebas untuk menikmati  popiah versi mereka sendiri manakala Indonesia  mempertahankan hak untuk melindungi popiah sebagai warisan budaya.

"Indonesia mempunyai hak untuk mengemukakan tuntutan kepada badan berkuasa seperti Unesco untuk mengakui popiah dijual sebagai warisan budaya dunia yang berasal dari Indonesia dengan bukti sejarah yang lengkap.

"Malaysia juga mempunyai hak untuk menikmati popiah mereka sendiri," kata beliau dalam satu kenyataan.



P/S: Takkan semua nak ambil kot.. agak - agak la kan.. kita kan serumpun. Harap kerajaan kita akan turut pertahankan popia BUKAN sebab makanan. Tapi sebab pertahanakan hak rakyat Malaysia ~!

0 Response to "Pakar Makanan Chef Ismail Ahmad dan Chef Wan Pertahankan Popiah"

Post a Comment